Spiritul pune in
miscare materia

Morfologie si simbolistica precara

Vremurile pe care le parcurgem ne invita sa spunem ca abordarea simbolisticii prin străvechiul concept biblic “Fericiti cei saraci cu duhul caci a lor va fi imparatia(…)” (Matei 5,3) este una dintre putinele perspective morfologice pe care le mai avem la îndemana.
E de la sine inteles ca nu trebuie sa fi ancorat in subtilitati sa intelegi ca in spatele tuturor activitatilor de ordin politic, economic, social, etc., sa nu mai spunem si spiritual, se regasesc intr-o oarecare consistenta simboluri mai mult sau mai putin precare. Oarecarea greutate semantica ar putea rezida in aceea ca aceleasi simboluri sunt uzitate ca argumente pro si contra in cazuri si congruente izbitoare.
Inainte de a fi religios mileniul trei poate fi caracterizat ca fiind cel al inclestarilor nu atat culturale cat pur existentiale si pigmentat cu unele coliziuni post ideologice. Dezvoltarea mass-media a facilitat atat apropierea cat si ruperea dintre oameni.
Pentru a clarifica din aceasta simbolistica de congruenta romaneasca cel mai lesne si fireste este sa luam cateva exemple din domeniile mai sus enumerate.
Motto-ul pe care l-am ales pentru acest demers este un fragment din articolul lui Dumitru Staniloaie “Dumnezeu Cuvantul sfinteste creatia prin cuvantul si fapta Sa omeneasca si a omului”. Instrumentele pe care ni le pune la dispozitie D. Staniloaie in perspectiva deslusirii simbolisticii sunt urmatoarele: “Am vazut ca toate cele create se sfintesc prin cuvantul omenesc al lui Hristos si prin rugaciunea omului, fiindca toate sunt bune si nimic de lepadat” (7 Timotei 4, 5). Aceasta inseamna ca toate au posibilitatea de a fi sfintite sau medii ale lucrarii lui Dumnezeu prin Dumnezeu Cuvantul intrupat, lucrator prin cuvantul omenesc al Sau si al omului. Aceasta pentru ca toate au fost create de Dumnezeu Cuvantul cu aceasta posibilitate, pentru si prin omul care e suflet intelegator si vorbitor legat prin trup cu lumea neinsufletita. Dumnezeu a legat pe om prin trupul lui cu tot universul vazut, pentru ca vrea ca prin sufletul intelegator omenesc, toate sa le sfinţeasca, sau pe toate sa le adune in Sine. Dar in insusi faptul cs sufletul intelegator omenesc e făcut sa-si formeze din materie un trup si sa lucreze prin el asupra materiei, iar cuvantul omului facut din suflet si trup e în stare sa primeasca cuvantul lui Dumnezeu Cuvantul si sa-i adreseze Lui cuvant de rugaciune in scopul sfintirii sale si a materiei, se arata ca materia e facuta cu o anumita capacitate de a fi mediu sau simbol prin care lucreaza Dumnezeu Cuvantul prin cuvantul Sau omenesc si prin cuvantul omului.”.

Agora rastalmacirilor

Unul din multele exempele ale precaritatii simobolurilor din planul politic a fost si poate va mai fi Piata Universitatii. Dupa cum s-a afirmat ea este un simbol al libertatii prin jertfa tinerilor ucisi in evenimentele din 1989. Spre exemplu, disputa inceputa anul trecut, 2007, a pornit evident de la unele afirmatii de genul: “Cand noi luptam impotriva Securitatii, el reprezenta Securitatea, cand noi luptam impotriva nomenclaturii, el reprezenta nomenclatura, cand noi luptam impotriva coruptiei, el era o persoana semnificativa pentru corupti”, spunea Emil Constantinescu, fostul presedinte al Romaniei. Numai o disputa poate duce la fragmentarea si apoi precaritatea unui simbol. Pentru ca, sustinea acelasi fost presedinte, pentru a respecta spiritul civic, nu am convocat niciodata adunari politice în Piata Universitatii. Constantinescu a declarat ca Romania traverseaza o criza morala din care poate iesi numai prin revenirea la valorile Pietei Universitatii. Dintr-o simbolistica morala si civic-educativa Piata Universitatii ar fi devenit una politica, adica aceleasi criterii au putut incapea in alte maini. In Piata s-au nascut Solidaritatea Universitara si Alianta Civica, ca o reactie de raspuns a intelec¬tualilor la atacul minerilor asupra Universitatii din Bucuresti. Numai printr-un simplu apel s-au adunat, in noiembrie 1991, trei sute de mii de oameni, la cea mai mare manifestaţie din istoria Romaniei. Am ramas consecvent simbolului moral pe care il reprezinta Piata Universitatii, mai spunea Constantinescu, aceasta a constituit un laborator al democratiei din Romania si de aceea trebuie sa revenim la valorile Pietei Universitatii. Sediul crizei morale de la noi se afla in societatea civila. Acum, intr-un mod foarte abil, manipuland o serie de fosti colaboratori ai Securitatii din randul elitelor intelectuale, santajandu-i pe altii cu trecutul lor, presedintele Romaniei a reusit sa creeze un grup, usor vizibil prin slugarnicia sa, care a infestat constiintele curate, facandu-le sa creada ca este purtatorul de drapel al luptei impotriva fostilor comunisti.

9/11

Noua septembrie 2001 a insemnat mult pentru noile coordonate ale simbolisticii economice si nu numai. S-au schimbat foarte multe lucruri, si pe plan politic, si pe plan social, si pe planul gandirii societatii postmoderne. America, acel ombilic al lumii, difuza noi stari care au cuprins instantaneu intreg pamantul. Din acel moment lumea s-a reimpartit datorita impactului resimtit simbolistic pana la segmental cel mai de jos al societatii, omul. Un simbol economic, WTC, Wall Street, inima puterii financiare americane, si Pentagonul, ca centru de putere au capatat intr-o zi o alta putere simbolica, cea a unui alt inceput. După 11 septembrie s-au instalat simbolurile conflictuale care domina si in acest moment actualitatea, dar si pe cea a miscării de idei. Nimeni nu poate sa puna intre paranteze sau sa ignore nu numai ce s-a intamplat la 11 septembrie 2001, dar si consecinţele de scurta si de lunga durata ale acestui eveniment fara precedent in istorie. Esenta unei noi civilizatii avea nevoie de noi simboluri…

Premisele precaritatii

Globalizarea ar dori sa reprezinte viitorul, pentru ca garanteaza un standard universal aplicabil. Noul mileniu poate sau nu sa fie reprezentat de simboluri exclusiv regionale. Dacă un element aspira sa se transforme in paradigma, trebuie sa devina mai intai universal. Nu poti concura cu Coca-Cola daca mesajul tau nu poate fi generalizat, nu avem cum sa supravietuim daca nu suntem competitivi. De aici, din această ciocnire, se nasc foarte multe conflicte. Argumentele noilor simboluri sunt simple, oamenii stiu la ce sa se astepte. Surprizele nu mai sunt apreciate, exista foarte multe lucruri pe care vrem sa le putem controla. Iata de ce traditiile incep sa dispara, iata de ce trecutul nu ar mai reprezinta o solutie viabila. In loc sa riste mancand o specialitate locala, turistul alege McDonald’s, despre care stie ca este la fel oriunde în lume. La fel, ca o culme a acestui nou tip de societate, este mai usor astazi sa gasesti o sticla de Coca Cola decat un pahar de apa potabila. Iata ce inseamna progresul, iata ce înseamna transformarea. Ne convine, nu ne convine, trebuie sa ne adaptam si sa intelegem ca doar astfel ne putem integra. Prezentul insista pe faptul ca diferentele intre tarile occidentale si restul lumii sunt evidente. In tarile “capitalismului avansat” cetatenii au voie sa conteste orice, inclusiv politica propriei tari. Starea generala este una degajata, pentru ca oamenii stiu ca exista posibilitati nelimitate. In loc sa-si investeasca resursele in atacuri la adresa democratiilor occidentale, gruparile teroriste ar putea incerca sa-si reformeze propriile culturi, sa le transforme dupa modelul primelor, insista sa ne convinga ideile globaliste. Este normal pentru un musulman sa tina la imaginea profetului. “Haideti insa sa il convingem ca merita sa tina mai mult la imaginea McDonald’s si el va fi mult mai fericit”, ar putea fi unul dintre conceptele ideatic-hazardate ale unui patimas adept al turnului Babel.

Epuizarea simbolului

De aceea, in viata de dupa inalţare, Cuvantul se va arata atat de transparent, spunea Dumitru Staniloie, incat se va vedea ca atare si se va numi de cei din jurul Lui purtand numele “Cuvantul lui Dumnezeu”, desi e “stropit cu sange”. Sau se va vedea ca a primit moartea trupului ca prin puterea Sa sa biruiasca moartea. “Si ostile din cer vor veni dupa El calare pe cai albi (ca si El), purtand vesminte de vison alb, curat (ca semn al curatiei). Si din gura Lui va iesi (cuvantul) ca o sabie ascutita, ca sa loveasca pe pagani cu ea”. Puterea Cuvantului lui Dumnezeu biruitor al mortii, va fi asa de mare in cursul istoriei incat va putea purta in acelasi timp “pe haina Lui si pe coapsa Lui ca nume scris: imparatul imparatilor si Domnul Domnilor” (Apocalipsa 19, 13-16).

Leave a Reply

© Ordes.ro - Toate drepturile rezervate - Admin
made by necenzurat