Spiritul pune in
miscare materia

Intreaga fiinta umana este “construita” pe baza interactiunii a  doua principii, iar cunoasterea acestor aspecte faciliteaza atingerea starii de armonie deplina, atat in propria fiinta, cat si in relatiile cu ceilalti oameni.

Toate fenomenele, evenimentele, fiintele, sunt produsul interactiunii permanente a doua forte polar opuse si complementare, denumite de intelepciunea chineza Yin si Yang, de intelepciunea indiana Shakti si Shiva, arta spirituala yoga le numesteTha si Ha, misticii occidentali le-au denimit Luna si Soarele, stiinta occidentala contemporana se refera la polul pozitiv (+) si polul negativ (-) al fenomenelor, iar psihologia analitica jungiana se refera la Anima si Animus.

Nici o calitate nu este independenta de opusul ei, nici nu este atat de pura incat sa nu contina si opusul ei, intr-o proportie redusa.

In „Banchetul”, Platon prezinta o explicatie iubirii si formarii acesteia. Aici aflam despre „mitul androginului”, povestit de un personaj al lui Platon. Conform legendei, la inceput traiau pe pamant fiinte androgine. Aratau ca doi oameni lipiti spate in spate: doua femei, doi barbati sau un barbat si o femeie. Acestia aveau o forta foarte mare, puteau face aproape tot ce gandeau. Zeii se temeau de puterea aproape infinita a androginilor si, pentru a nu mai reprezenta o posibila amenintare, ii despart.

Androginul corespunde starii paradisiace, perfectiunea si fericirea nu pot fi atinse decat prin depasirea contrariilor; inclusiv termenul androgin este format din andros, care inseamna barbat iar guné, femeie.

Deci, gasirea perechii potrivite si formarea androginului este ca un puzzle in care fiecare componenta se aseamana, mai mult sau mai putin. Jung a intuit genial prin conceptele de Anima si Animus aceasta fiinta dubla, androgina, existenta în fiecare din noi.

Anima, respectiv Animus vor cauta sa-si gaseasca in plan concret, real, intr-o fiinta exterioara, fiinta care se potriveste cel mai mult cu imaginea existenta virtual in sinele fiecaruia, complementarul acestuia, cel care ne seamana in sens negativ sau pozitiv.

Jung vorbeste de o structura psihica innascuta care semnaleaza necesitatea reciproca de completare a barbatului si a femeii, atat in ce priveste corpul, cat si in ceea ce priveste spiritul. Barbatul poarta in inconstientul sau o imagine a femeii, numita Anima, iar femeia este determinata in raportarea ei fata de barbat printr-o imagine inconstienta, numita Animus.

Anima are un caracter erotic-emotional, in timp ce Animus-ul cauta sa rationeze si de aceeea, aproape tot ce stiu sa spuna barbatii despre erotica feminina si despre viata afectiva feminina in genere, se bazeaza pe proiectia propriei lor Anima si este, in consecinta, anapoda; fanteziile si ipotezele femeilor in ce priveste barbatii, se bazeaza pe functionarea Animus-ului lor, care constituie o inepuizabila sursa de judecati ilogice si de false cauzalitati.

Anima si Animus pot influenta o persoana fie intr-un mod pozitiv, fie intr-un mod negativ. Daca un barbat este sub influenta unei Anima pozitive, va putea sa isi manifeste sentimente ca tandretea, rabdarea si compasiunea. Aspectul negativ al Animei se va manifesta sub forma vanitatii, a placerii de a rani sentimentele celor din jur.

O femeie cu un Animus pozitiv manifesta control, rationament si va fi revendicativa. Un Animus negativ va determina o femeie sa apara ca nemiloasa, crunta, isi va manifesta rigiditatea opiniilor si distructivitatea si va avea intotdeauna „ultimul cuvant”.

Si femeile, si barbatii, se afla pe drumul propriei integrari si trebuie sa faca fata ramificarilor interpersonale ale aspectelor Anima si Animus.anima

Iubirea fara intelect este incoerenta si perturbatoare, intelectul fara iubire este steril si abstract. Iunirea are nevoie de intellect pentru a fi calauzita si canalizata benefic, intelectul are nevoie de iubire pentru a inflori  si a se amnifesta creator.

Fortele sufletului nu au, desigur, nimic de-a face cu constientul, desi ne place sa ne jucam cu gandul ca psihicul ar fi identic cu constientul, ceea ce nu este nisa nimic altceva decat o aroganta o intelectului.
Jung arată că, desi bărbatul se percepe ca masculin în plan constient, el are în structura sa inconstientă o componentă feminină, la fel femeia, care la nivel constient se percepe feminină, posedă o componentă masculină în structura sa inconstientă.

Analizand experienta indragostirii, Jung a ajuns la concluzia ca aceasta survine atunci cand intalnim o persoana ale carei trasaturi coincid sau seamana intr-o masura insemnata cu animus-ul sau anima noastra.

Surse : C. G. Jung- Puterea sufletului, Mona Georgescu; damaideparte .ro

 

 

 

 

Leave a Reply

© Ordes.ro - Toate drepturile rezervate - Admin
made by necenzurat