Spiritul pune in
miscare materia

50% din interactiunile sociale ale adolescenţilor sunt dedicate relaţiilor cu prietenii. Punând la îndoială standardele, chiar şi sfaturile părinţilor îşi caută susţinere printre prieteni  care-i înţeleg și care, ei înșiși,  sunt în aceeași poziţie.

Cu cât este mai  mare solidaritatea unui grup – dovedită de păstrarea secretelor – , cu atât mai mari sunt eforturile făcute de membrii grupului pecodntru a fi împreună. Legăturile dintre membrii grupului se bazează nu atât pe apropierea de vârstă, cât pe această solidaritate.

Calităţile esenţiale ale prieteniei adolescentine sunt  reciprocitatea și angajamentul între indivizi care se consideră mai mult sau mai puţin egali.

Un motiv al prieteniei este și dorinţa crescândă  de intimitate, care relaţionează puternic cu creșterea  înţelegerii reciproce. Intimitatea se referă la aspectul  emoţional al prieteniei. Odată fiind împărtășită  experienţa – fie pozitivă, fie negativă, crește loialitatea și fidelitatea faţă de prieteni. Competenţele adolescenţilor de a-și exprima și a înţelege gândurile, sentimentele, trăirile lor și ale celorlalţi asigură intimitatea prieteniei.

Este important de perceput corect faptul că prietenia nu reprezintă doar modalităţi de petrecere a timpului liber în companie, în grup ori la plimbare. Ea presupune o influenţă benefică asupra sănătăţii, stării de bine, detectarea agenţilor stresori și reducerea lor. Prietenia în adolescenţă este un factor al fericirii și al stării de bine, de confort psihosocial.

 Astfel, adolescenţii care au prieteni apropiaţi au un nivel ridicat al stimei de sine, se consideră pe

ei înșiși competenţi  Prieteniile bazate puternic pe intimitate și pe suport social previn suferinţele depresive sau alte tulburări emoţionale, dezvoltă abilităţi de adaptare psihologică la situaţii și evenimente stresante. În acest sens, prietenii exercită o influenţă pozitivă asupra atitudinilor, comportamentului și dezvoltării adolescenţilor.

 Prietenii pot avea și o influenţă negativă prin a cere angajarea în comportamente antisociale. Deoarece acceptarea și sprijinul din partea grupului contează mult pentru un adolescent, acesta, deseori, se conformează presiunii grupului. Astfel, acceptarea și prestigiul îl „costă” pe adolescent „împărţirea” între părinţi și prieteni. Din acest moment începe lupta pentru supravieţuirea „sinelui”…

 Sugestii practice pentru adolescenţi în vederea dezvoltării unor abilităţi interrelaţionale:

 1. Utilizaţi într-o anumită limită autodezvăluirea.

2. Pentru o conversaţie eficientă citiţi revistele,  ziarele și vizionaţi emisiunile TV care satisfac cel  mai mult trebuinţele adolescenţilor.

3. Mergeţi la concerte, la o sală de sport, acceptaţi  invitaţiile colegilor pentru a cunoaște oameni și a vă putea face noi prieteni.

4. Fiţi cât mai activ(ă) în ceea ce privește relaţiile  cu cei care vă interesează (vorbiţi-le, scrieţi-le,  telefonaţi-le).

5. La o petrecere încercaţi să legaţi prietenie cu o  persoană care v-a plăcut și să întreţineţi relaţia și  după ce petrecerea s-a terminat.

6. Este foarte important să vă cunoașteţi drepturile  personale și astfel să vă puteţi exprima opiniile, să spuneţi da sau nu anumitor propuneri, păreri ce vin din partea celorlalţi.

 Prietenii sunt acele persoane care se simpatizează una pe alta și se bucură să fie împreună cu anumite ocazii, să rezolve anumite acţiuni; care se caută reciproc în mod spontan; mai mult decât atât, ei fac acest lucru fără să existe o presiune din exterior care să-i împingă unul spre celălalt.

Prietenia este totalmente voluntară ca atitudine a unei persoane faţă de alta și de aceea nici regulile nu sunt foarte stricte privind cine sunt prietenii și ce realizează împreună.

Un comportament de prietenie include altruism, simpatie, dorinţa de a ajuta, empatie, sentimente împărtășite și de cealaltă persoană.

Codul prieteniei:

 1. Oferă-te voluntar, din timpul liber, când  este nevoie de ajutor.

2. Respectă condiţiile particulare de viaţă ale  prietenului.

3. Păstrează confidenţele.

4. Aveţi încredere unul în celălalt.

5. Susţine-ţi prietenul/prietena în lipsa acestuia.

6. Nu vă criticaţi unul pe altul în public.

7. Arată-i sprijinul afectiv.

8. Privește în ochi pe celălalt în timpul conversaţiei

10. Nu fi gelos/geloasă și nu îi critica alte  relaţii, alte persoane cunoscute.

11. Fiţi toleranţi unul faţă de celălalt.

12. Împărtășește-ţi veștile bune.

13. Solicită sfaturi personale.

14. Nu fi pisălog/pisăloagă.

16. Caută să-i răsplătești datoriile, favorurile  și complimentele.

17. Dezvăluie-ţi sentimentele, problemele  în compania prietenului/prietenei.

 Surse: Tatiana Turchină-Clipa nr 5- 2007; Bonchiș E.- Dezvoltarea umană,  2000; Mitrofan I -Cursa cu obstacole a dezvoltării umane 2003

Leave a Reply

© Ordes.ro - Toate drepturile rezervate - Admin
made by necenzurat